Författare: Magnus Fridh

Jag har en vuxen diagnos med ADHD. En diagnos vars symptom inte alltid varit lätt att leva med. När jag var tonåring fick jag via mina föräldrar lära mig meditationens, yogans och andningens konst. Det är en lång historia, men mina föräldrar hade ett fadderbarn från Tibet som blev som min bror och när han hälsade på oss i Sverige så lärde han mig något som förändrade mitt liv. 

När jag började med meditation, yoga och andning så upplevde jag tidigt att vi människor har en inneboende förmåga att, med rätt teknik, balansera våra sinnen och uppnå jämnmod, balans och välmående även i situationer där vi upplever motstånd. Exemplevis kan du på egen hand, med hjälp av meditationens och andningens verktyg, reglera nervsystemet och ta dig ur negativa tankefåror eller svåra stunder av oro och grubblerier. Du kommer att uppleva hur du kan förflytta ditt sinne från en sådan överaktivitet i sympatiska nervsystemet till vila, jämnmod och glädje i stunden. 

På våra föreläsningar vill vi lära dig enkla och oerhört konkreta tekniker som du kan börja använda direkt i din vardag. Du kommer att uppleva glimtar av dess effekter redan under föreläsningen och om du sedan tränar på regelbunden basis så kommer du att stärka dessa egenskaper och de blir som en mycket god vän som stöttar dig i vardagens höga tempo.

Ett exempel på en sådan övning kan vara att lära sig att andas på ett fördelaktigare sätt. 

Vi kanske börjar med att få dig att förstå exakt vilka muskler du ska använda för att andas så bra som möjligt och vidare hur du reglerar in-respektive utandning för att påverka kroppens nervsystem så att balans och välbefinnande uppstår. 

Visste du att vi människor andas ca 20 000 andetag per dag? Ändå så träffar vi dagligen många som upplever att de känner sig pressade och att deras andning är grund och stötig. 

Det här kan vi lära om och andningen kan bli en oerhört snabb väg till att uppleva trygghet, vila och kreativitet i ditt liv. Det har till och med funkat på mig som är född med mycket rastlöshet och låg förmåga till fokus.


Vår metod bygger på fyra moment som tillsammans kommer att  bilda en solid rektangel som leder dig till en god och balanserad hälsa:

  • Nervsystemsreglering
  • Psykologisk flexibilitet
  • Koherent rörelse i närvaro 
  • Psykologisk trygghet 

Magnus Fridh upptäckte meditation under sina ungdomsår och fick djupgående kunskaper i ämnet genom akademiska studier i indologi, med specialisering i tibetanska språket och kulturen. Han undervisar regelbundet grupper i yoga (hatha, vinyasa, yin, och ashtanga), mindfulness, andningsövningar och meditation. Han driver företaget About Yoga med Sheila Arnell och de leder även podden ”About Yoga and Meditation” tillsammans och föreläser inom ämnet.

Magnus är också en av grundarna av Mindfulness Appen, som har blivit mycket populär världen över. Appen har blivit översatt till 13 olika språk och är del av flera pågående forskningsprojekt. Han har även skrivit de två böckerna ”Viloläge – Mindfulness i vardagen” och ”The Art of Stillness in a Noisy World”.