Mars är i träningssvängen känt som den månaden då gymmen börjar bli så där lagom tomma igen. Nu när nyårslöftena redan tänjts på och de där solklara anledningarna till avhållsamhet eller extra träningsflit inte är så tydliga längre. Givetvis fortsätter många träna nu också, mest de som redan tränade regelbundet även innan 1 januari…
Likadant är det på många företag där energin från nystarten i början av året börjat blekna och man börjar få mer och mer att göra. Det är ju nu det är läge för en kick-off egentligen! Särskilt om syftet med den är att hålla kvar energin som börjat sina i takt med att de gamla vanorna och rutinerna nästlar sig in igen. Även om kickoffens syfte är att sammansvetsa medarbetarna och få alla med på företagets mål och visioner så rekommenderar jag att ni gör det med en hälsokick-off!
Kanske har ni faktiskt redan infört det? Om inte (eller om ni känner att det är lite krångligt) så kommer här mina 5 bästa tips för att planera in er nästa hälsokickoff:
- Alla ska med! Hur tusan ska det gå till kanske du tänker? Det innebär att man ska ge möjligheter för alla på företaget (eller i teamet) att delta. Skicka gärna ut en enkät och fråga vilka kriterier som krävs för att maximera deltagarantalet
• såsom vilka dagar som fungerar
• eventuella funktionsbegränsningar som utesluter vissa aktiviteter eller platser
• religion och allergier kan också begränsa utbudet av aktiviteter och mat.
Sedan planerar ni utifrån vad som passar de allra flesta gällande dagar och hittar till exempel alternativa maträtter där det behövs.
- Vilka aktiviteter ska ni välja? Det finns ju ett nästintill oändligt utbud av aktiviteter som passar som hälsoinslag på en kickoff. Vad har ni för problem/behov? Hur ser verksamheten ut? Vilket budskap vill ni skicka?
Meditation/mindfulness kan eventuellt vara svårt att få med ett gäng lagerarbetare på som kanske hellre hade spelat en match brännboll. Ett styrkepass kanske inte är det ett gäng utmattade och slitna undersköterskor helst vill syssla med men de hade gärna kört ett yogapass eller en powerwalk. Något som är ett gemensamt behov för samtliga yrkesgrupper är däremot kombinationen av fysisk aktivitet och mental bortkoppling. Något som passar de flesta är därför en del flåsträning som till exempel ett cirkelpass, en del stretch som stretchflow eller yoga och en del mental bortkoppling vilket kan vara allt från andningsövningar till boxpass.
- Låt det andas! Och då menar jag schemat och era deltagare! Back to back seminarier, workshops och aktiviteter kommer snarare utmatta era deltagare än inspirera dem och göra dem kreativa eller engagerade. Tillåt tillräcklig tid för att gå på toa, svara på ett par mail OCH ta en stund i friska luften mellan aktiviteterna så kommer ni ha ett glatt och piggt gäng som deltagare.
- Keep it fresh! Brukar ni alltid köra långa PPT-dragningar med siffror och statistik? Är det som regel bullfika mellan varje del? Avslutas kvällen med frågesport och på tok för många öl för de flesta? I så fall är det dags för förnyelse! Se med nya ögon på era PPT-s och ta bort allt som inte är absolut nödvändig info. Det kan förmedlas i mail eller på intranät istället. Fram med färggranna fruktfat och grekisk yoghurt med granola på åtminstone hälften av era fikastunder och varför inte köra charader eller improvisationsteater som underhållning?
- Hälsa + arbetsmiljö = true match! Har man en kickoff med hälsoinslag är det givet att man har åtminstone en presentation eller workshop som handlar om arbetsmiljön på företaget. Dela in deltagarna i grupper och ge dem i uppgift att sinsemellan komma fram till 3 områden de upplever risker inom och lika många åtgärder de ser skulle åtgärda eller minska de riskerna. Kom ihåg att arbetsmiljö är mer än kontorsstolar och maskiner. Det är också hur stämningen är i teamet, om det finns en lugn plats för vila om man drabbas av huvudvärk och hur mötesrutinerna fungerar. Allt det här är områden som kan leda till psykisk ohälsa vilket många företag såklart är medvetna om men väljer att blunda för till förmån för flashiga lounger och påkostade julklappar en gång per år.
Det där är 5 matiga tips som jag hoppas både får er sugna på en hälsokickoff och gör det lättare för er att planera den.
För både planering av och deltagande i en hälsokickoff går det fint att kontakta mig! Med en lång karriär inom företagshälsa och arbetsmiljöarbete har jag svaren på de flesta av era frågor!
Anna Matti driver sedan 2004 företag inom företagshälsa med massage, coachning, föreläsningar och workshops. Sedan 2020 ligger fokuset på Frisk Arbetsmiljö med arbetsmiljötjänster som komplement. Hon har under många år arbetat inom hälsobranschen och mött många människor som blivit vilseledda kring vad hälsa innebär och vad man kan göra åt sina besvär. Idag hjälper hon bland annat företag att förändra deras hälsokultur genom sina föreläsningar och konsultationer.
Populära inlägg
Har du greppat din arbetsmiljö?
Din Guide till Livestreaming och Online events
Vad är en workshop och när lämpar den sig bäst som arbetsmetod?
Är du metabolt frisk?
KONTAKTA OSS
Vi hjälper dig hitta rätt föreläsare för ditt event.