Frida RångtellKontakta

PhD INOM SÖMN, VETENSKAPLIG RÅDGIVARE, UTBILDARE


Frida Rångtell utbildar om vår sömn och dess betydelse för vår hälsa och vårt välbefinnande. Hon slår hål på myter vi har om sömnen och lär oss att förstå hur viktig den egentligen är för att vi ska orka prestera och må bra och hur mycket vi själva kan påverka den med hjälp av små enkla förändringar. Frida håller både föreläsningar och workshops och har synts både i TV och tidningar. 

Inlägg av Frida Rångtell

Erbjudande via Curemo:  Boka Frida Rångtell  för en skräddarsydd föreläsning + en inkluderad workshop utan extra kostnad. En workshop är nästa steg i förändringsarbetet och hjälper ert team/organisation att nå önskat resultat. För att ta del av erbjudandet klicka på ”Mer info”.

Mer info

Presentation

Frida Rångtell har studerat biomedicin på Uppsala universitet för att sedan forska på heltid om sömnen och dess påverkan på vår kropp och vår prestation. Hennes forskning belyser bland annat sambandet mellan sömn och minne, men också teknikanvändning och sömnIdag arbetar Frida aktivt för att på ett pedagogiskt sätt sprida kunskap om sömn till samhället, bl.a. genom föreläsningar, podcasts och media. Hon har även presenterat sin forskning och föreläst vid nationella och internationella konferenser, samt undervisat på universitetsnivå.

”Vad händer när jag sluter ögonen och släpper kontrollen över den ”verkliga” världen? Kvällar när jag inte ville gå och lägga mig, mornar när jag inte ville gå upp. Fear of missingout.”Men också en fascination – hur kan min hjärna skapa sådana fantastiska, levande och färgstarka upplevelser varje natt?”

Sömnen påverkar både hur vi mår psykiskt och fysiskt, hur vi hanterar stress och hur vi presterar. Frida ger dig och dina medarbetare verktyg för att förbättra sömnen, för hälsosamma vanor och för ökad prestation.

Både i idrottsvärlden och i skolan, men också ofta i vårt yrkesliv, är fokus på att lära och förbättra sina färdigheter. Vi vet att sömn spelar en nyckelroll för inlärning och prestation, men också för vår psykiska och fysiska hälsa.

”Tyvärr är sömnproblem alldeles för vanligt förekommande – både hos idrottare och bland ungdomar. Dessutom står dagens unga (precis som vi alla) inför utmaningen att förhålla oss till dagens teknik och de möjligheter, men också risker, som följer med den.”

Under en föreläsning eller workshop med Frida går hon igenom vad ni som organisation och som individer kan göra för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för en god sömn, välmående och prestation.

Förslag på föreläsningar med Frida Rångtell

Toppa formen – sömnens roll för träning, hälsa och prestation

För idrottare, tränare och personer som är intresserade av träning och hälsa

När vi vill maxa prestation, förbättra styrka, uthållighet och teknik, då behöver vi också tänka på vår kost, återhämtning – och sömn. Sömnen är inte bara en sidospelare, den spelar en nyckelroll både när det kommer till vår prestation och träning, men också för att hålla oss friska, må bra och vara hållbara, både fysiskt och mentalt.
I den här föreläsningen får du lära dig mer om sömn i relation till träning, hälsa och prestation och du får med dig praktiska verktyg för hur du kan jobba med din sömn.

Jag vet att jag borde sova, men…

För skolungdomar (kan även kombineras för lärare och föräldrar)

När det kommer till sömn hos barn och unga så finns det många anledningar till ”men”.  ”Jag vet att jag borde sova, MEN…

…jag vill inte
…jag kan inte
…jag är inte trött
…jag vill göra något roligare
…mamma och pappa bråkar
…jag oroar mig för imorgon
…jag är rädd för mörkret
…jag vill inte drömma mardrömmar
…jag har läxor att göra
…min kompis är vaken och skriver till mig
Många barn och ungdomar upplever idag sömnproblem och många sover mindre än de skulle må bra av. Sömnen påverkar vår hälsa, psykiska mående och resultat i skolan och det är av stor vikt att vi hjälper dagens unga att få de verktyg de behöver för att skapa bra förutsättningar för sömnen. De flesta vet att sömnen är viktig, men inte hur de ska göra för att omsätta det i praktiken.
Den här föreläsningen vänder sig direkt till barn och ungaoch ger både kunskap och verktyg att ta med sig för att skapa bättre förutsättningar för sömn, med utgångspunkt i den verklighet som vi står inför idag.
Föreläsningen kan också anpassas för att ges till föräldrar.

Sömn(brist) på schemat 

Vad du som jobbar i skolan behöver veta

Många unga idag får inte den sömn som de behöver, och det kan påverka deras psykiska och fysiska mående, samt påverka dem i skolan, t.ex. med avseende på skolresultat. Sömnen påverkar både vår känsloreglering, humör och relationer till andra, men också vår inlärning. Tonåringar får en förskjuten dygnsrytm och lägger sig ofta senare och är trött om mornarna. Dagens utmaningar med sociala medier, onlinekonsumtion och datorspelande gör inte ekvationen enklare.

Men det är inte kört. Det finns mycket vi kan göra för att stötta barnen och ungdomarna till bättre sömn, också ur ett skolperspektiv.
I den här föreläsningen får du med dig kunskap om ungdomars sömn och vilka faktorer som är viktiga när vi jobbar för att skapa bättre förutsättningar för deras återhämtning och sömn.

 

Sömn – din nyckel till hälsa 

Sömn är grundpelaren för hur vi mår och känner oss och hjälper oss att hålla oss friska, orka mer, är bra för vår hjärnhälsa och för prestation. I den här föreläsningen får du lära dig mer om nattens slummer och hur du kan ta den till hjälp för att stärka din hälsa. Du får lära dig om knepen och de praktiska verktygen som kan hjälpa dig till en bättre sömn för just dig.

 

Sov på saken – sömnens roll för ett hälsosamt och framgångsrikt arbetsliv  

För Företag och organisationer

Hur vi sover påverkar oss både som individer och i vårt arbete. Det påverkar hur vi presterar, hur vi tar oss an våra uppgifter, vår motivation, hur vi lär oss saker och hur vi är mot våra kollegor. Men hur vår arbetssituation ser ut har också stor påverkan på hur vi sover. Hur stor är vår arbetsbelastning, har vi möjlighet till återhämtning under dagtid och vilken stöttning har vi från kollegor? Alla är de viktiga faktorer för vår sömn. Precis som psykisk och fysisk hälsa är relevant och viktigt att prata om i sammanhang som rör vårt arbete, så är också sömnen minst lika viktig. Ett team som mår bra på jobbet har också större chanser att sova bra, som i sin tur kan öka chanserna att prestera på topp, vara välmående och framgångsrika på arbetet och fritiden. Den här föreläsningen handlar om sömnens roll för hur vi mår och presterar och hur vi kan skapa sömnvänliga förutsättningar på vår arbetsplats. Ni får med er kunskap och verktyg, både anpassade efter individen, men också som kan appliceras på gruppen som helhet.

Sömn & sömnlösa nätter

För Seniorer

Sömnen förändras genom livet. När vi blir äldre är det vanligt att sömnen blir lättare, vi blir mer lättväckta och vaknar tidigare om morgonen. Det är också vanligt att sömnen störs av saker som kissnödighet, en snarkande partner eller kroppsliga krämpor. Trots det så kan vi ta steg för att skapa bra förutsättningar för sömn. Oavsett ålder så finns det också hjälp att få om man upplever sömnproblem. Den här föreläsningen handlar om vad som händer när vi sover och hur sömnen förändras med åldern, men också om vanliga sömnproblem och när det är dags att söka hjälp. Du får också med dig handfasta tips för att ta hand om din sömn och vad du kan göra när det är svårt att sova.

Hur sover hon? – Kvinnans sömn genom livet och varför vi ska fråga om det i vården –

För Vårdpersonal, inkl sjuksköterskor, barnmorskor, gynekologer och andra som kommer i kontakt med kvinnohälsa

Vissa typer av sömnproblem är vanligare hos kvinnor än hos män, redan från skolåldern. Dessutom så finns det distinkta perioder i en kvinnas liv då sömnproblem är betydligt vanligare, t.ex. under en graviditet och i samband med klimakteriet. Sömnproblem som kan få konsekvenser för kvinnans fysiska och psykiska hälsa på både kort och på längre sikt, men som det finns behandling mot.

Sömnproblematik kan dessutom ge sig olika uttryck hos kvinnor och hos män och det är inte säkert att en kvinnas sömnproblem upptäcks eller diagnosticeras.

Det finns en nära koppling mellan vår sömnhälsa och andra aspekter av hälsa, såsom psykisk hälsa, smärta och utmattning och vår sömnhälsa kan ha stora konsekvenser på vår livskvalitet.

Den här föreläsningen handlar om varför ”Hur sover du?” borde vara en standardfråga när en kvinna kommer i kontakt med vården. Föreläsningen tar upp hur sömnen förändras genom livet och under olika faser i kvinnans liv, samt vanlig sömnproblematik i samband med dessa.

 

Alla föreläsningar kan med fördel kombineras med diskussionsgrupper och interaktiva workshops.

""

-

Övrig Information

Pris: 25.000 - 35.000 kr

Förslag på innehåll:

Toppa formen – sömnens roll för träning, hälsa och prestation
Jag vet att jag borde sova, men…
Sömn(brist) på schemat – vad du som jobbar i skolan behöver veta om barn och ungas sömn
Sömn – din nyckel till hälsa
Sov på saken – sömnens roll för ett hälsosamt och framgångsrikt arbetsliv
Hur sover hon? - Kvinnans sömn genom livet och varför vi ska fråga om det i vården

Utgår från Stockholm

Svenska, Engelska

Föreläser inom: Erbjudande: Boka Föreläsning med inkluderad Workshop, Sömn


Kunskapsområden:
  • sömn
  • sömnen och vår hälsa

Intresseanmälan för Frida Rångtell

Skicka en kostnadsfri förfrågan direkt till föreläsaren.

Genom att skicka godkänner du våra användarvillkor


Övrig Information

Pris: 25.000 - 35.000 kr

Förslag på innehåll:

Toppa formen – sömnens roll för träning, hälsa och prestation
Jag vet att jag borde sova, men…
Sömn(brist) på schemat – vad du som jobbar i skolan behöver veta om barn och ungas sömn
Sömn – din nyckel till hälsa
Sov på saken – sömnens roll för ett hälsosamt och framgångsrikt arbetsliv
Hur sover hon? - Kvinnans sömn genom livet och varför vi ska fråga om det i vården

Utgår från Stockholm

Svenska, Engelska

Föreläser inom: Erbjudande: Boka Föreläsning med inkluderad Workshop, Sömn


Kunskapsområden:
  • sömn
  • sömnen och vår hälsa
close

Tack för din förfrågan

Ditt meddelande har skickats. Föreläsaren kommer återkomma till dig så fort som möjligt med svar på dina frågor.