Liria OrtizKontakta

LEG. PSYKOLOG, PSYKOTERAPEUT, FÖRFATTARE, FÖRELÄSARE

Fotograf: Model House

Liria Ortiz lär oss hantera gnäll på arbetsplatsen både hos andra och oss själva. Hennes nyutgivna bok Konsten att gnälla, Stoppa gnäll – hos andra och dig själv lyfter fram ett högst vanligt men många gånger förbisett fenomen på arbetsplatsen som många gånger kan få allvarliga konsekvenser. Liria vann Stora Psykologipriset 2017 och har skrivit 14 böcker samt är känd från både TV och radio. Hon är verksam inom områdena motivation, förändring, gnäll och om att förstärka hopp. 

Läs blogginlägg av Liria Ortiz med frågor och svar om gnäll.

.

Erbjudande via Curemo:  Boka Liria Ortiz för en skräddarsydd föreläsning + en inkluderad workshop utan extra kostnad. En workshop är nästa steg i förändringsarbetet och hjälper ert team/organisation att nå önskat resultat. För att ta del av erbjudandet klicka på ”Mer info”.

Mer info

Presentation

Vi har alla stött på gnällspikar både på jobbet och på vår fritid som bara fokuserar på missnöje, hinder och problem istället för på lösningar. Personer som klagar på nästan allt i sin omgivning som vädret, chefen, servicen på butiken och det mesta som samtalet råkar handla om. Det kanske även är så att det är du själv som står för gnällandet? Lite gnäll är helt ok men du kanske skulle känna dig gladare och nöjdare med din tillvaro om du fick veta varför du gnäller, vad det är du försöker uppnå med gnället och vad du kan göra istället? Att förstå hur ditt eget gnäll och andras påverkar dig. Vi gnäller både högt inför andra och tyst inombords, och inte minst på oss själva.

”Gnäll hänger ofta ihop med en upplevd eller verklig maktlöshet, där gnället blir en ersättning för riktig problemlösning. Ibland är gnäll en försvarsmekanism som har sin grund i svårigheter att uttrycka behov på ett tydligt sätt, av rädsla för att bli avvisad eller hamna i en konflikt. Eller så är gnället ett sätt att framhäva sig själv som bättre än andra, genom att ständigt påtala hur dåliga andra människor är på olika saker.”

Under Liria Ortiz föreläsning lär du dig att hantera gnäll hos andra och hos dig själv genom att förstå varför vi gnäller. För att få känna gemenskap eller få utlopp för ilska och ledsamhet? Vilken är skillnaden mellan äkta sorg, berättigad kritik eller gnäll? Vad kan du göra åt ditt eget och andras vardagsgnäll? Gnäll spelar en viktig roll i vår vardag och man behöver känna till när det börjar bli destruktivt och skapar problem.

Som föreläsare så lever hon sig in i sitt yrke, samtidigt som hon gått flera kurser i stand-up komik för att åhörarna lättare ska ta till sig hennes budskap. Hon blandar fakta och humor på ett lättfattligt och underhållande sätt. Liria är en erfaren föreläsare som har hållit föreläsningar regelbundet sedan 2002 och kan skräddarsy innehåll efter kundens önskemål om så önskas.

Föreläsningar och workshops med Liria Ortiz

Innehåll ur föreläsningen:

  • Vad brottas du med när det gäller gnäll?
  • Vad är gnäll och vad är inte gnäll?
  • Gnäll i organisationer och deras ansvar
  • Gnäll och individens ansvar
  • Gnäll och hjärnan
  • Vad kan du göra som chef eller medarbetare

Lär dig parera gnälliga kollegor, vänner och bekanta utan att själv ta skada. Gnäll är en del av vardagen och många ägnar sig åt det utan att reflektera över varför. Vi har mycket att vinna på att förstå vårt gnällande. Forskning visar att gnäll ökar våra stressnivåer, minskar kreativiteten och gör oss blinda för möjliga lösningar. Studier visar till och med att upprepat gnällande minskar halten av må bra substanser i hjärnan. Inte bara den som själv gnäller riskerar minskat välbefinnande, utan även alla som tvingas lyssna på alltför mycket gnäll.

Föreläsningen går igenom aktuella forskningsresultat om dess påverkan på hjärnnivå, funktion och effekter. Klassiska tillfällen då gnäll riskerar att föra en relation eller arbetsplats åt fel håll och vetenskapligt baserade metoder som kan användas för att hantera ältande gnäll, exempelvis Acceptance and Commitment Therapy, ACT, Motiverande samtal och Beteendedesign.

Målet är att lära sig konsten att gnälla genom att bli uppmärksam på vad vi gör och kunna välja om vi vill gnälla i den stunden eller inte. Vi kan bli både gladare och mer effektiva om vi vet varför vi gnäller och hur vi kan stoppa gnällande hos andra och oss själva och samtidigt gå vidare från ord till handling. Föreläsningen vänder sig till alla som vill bli mer uppmärksamma på sitt eget gnällbeteende eller som är nyfikna på hur man kan hjälpa till att minska andras ältande gnäll

Liria Ortiz erbjuder även digitala och live-streamade föreläsningar samt utbildningar inom motiverande samtal (MINT), Stoppa gnäll hos andra och dig själv. Hennes böcker hittar du hos Adlibris och Bokus.

.

 NY workshop!  Konsten att gnälla. Stoppa gnäll – hos andra och dig själv

Vad handlar workshopen om?  Vi har alla träffat gnällspiken som klagar på allt från vädret till chefen, till priset på bananer i ett och samma andetag. Eller… är det kanske du själv som står för gnällandet?

Ta till exempel Rolf, när han gnäller går det av bara farten! Tyvärr blir Rolf inte särskilt mycket nöjdare mer än för en kort stund efter gnällandet. Efteråt känner han sig dyster och lite nere.

Vad är lösningen? ”Lite gnäll är ok samtidigt som Rolf skulle känna sig lite nöjdare om han får veta varför han gnäller. Varför det? För att då kan han välja om han vill kämpa för förändring eller acceptera det han gnäller om. Hur? Genom att fokusera på tacksamhet och medkänsla för andra människor och sig själv.” – säger psykologen Liria Ortiz.

Vad tyckte deltagarna? Marie Holmegard, VD på utbildningsföretaget Contar skrev: Liria Ortiz har gett kursen ”Konsten att gnälla” tidigare i år hos oss. Deltagarna upplevde dagen och kunskapen de fick mycket användbar för att hantera gnäll både på arbetsplatser och i sina relationer. De tycker också att de fick med sig bra tips och verktyg för att bemöta gnäll. En av deltagarna utvärderade kursen så här: ”Vilken lyckad föreläsnings idag! Så inspirerande, rolig, akademisk och varmt mänsklig föreläsning under dagen. Den var så överraskande alla delar av psykologin i gnällandet. Den gav strategier att lyssna och iaktta allt från det sagda ordet till kroppsspråk till känslan. Denna kursdag skulle ingå i dom flesta utbildningar och på arbetsplatser. Föreläsaren var en fantastisk pedagog, skicklig till tusen och med utstrålning. Vilken kvinna! Underbar dag. Tack!”

En annan deltagare skrev: ” Bra att kunna bemöta andras och eget gnäll, att kunna hjälpa med detta problem på arbetsplatsen. En användbar och inspirerande kurs med insikt i hur vi kan påverka eget och andras gnäll och skapa en sundare arbetsmiljö eller relation.”

En annan deltagare: ” Fick massa verktyg för att hantera gnäll! Exempelvis att man också bidrar till gnället genom att ge uppmärksamhet på gnället som att ställa frågor eller kommentera det.”

"Det var en fantastisk föreläsning! Vilken föreläsare Liria är! På en akademisk mänsklig varm nivå, mycket humor, skratt och allvar, Liria når ut på alla nivåer. Mycket inspirerande! Jag fick många kreativa verktyg med mig, och ser många vägar ut från dom gnällande stora motorvägar i hjärnan! Förstår serotoninet och endorfiner i hjärnan som sätter i gång när vi gnäller, jag lämnar gnäll gungstolen!"

- Sarah Josefine Forssell , Contar

Övrig Information

Pris: 20.000 - 25.000 kr

Utgår från Stockholm

Svenska

Föreläser inom: Beteenden, Erbjudande: Boka Föreläsning med inkluderad Workshop, Förändring, Hälsotrender, Psykisk ohälsa, Psykologi, Workshops

Mer information:


Kunskapsområden:
  • gnäll
  • motivation
  • motiverande samtal (MINT)
  • förändring

Intresseanmälan för Liria Ortiz

Skicka en kostnadsfri förfrågan direkt till föreläsaren.

Genom att skicka godkänner du våra användarvillkor

Fotograf: Model House

Övrig Information

Pris: 20.000 - 25.000 kr

Utgår från Stockholm

Svenska

Föreläser inom: Beteenden, Erbjudande: Boka Föreläsning med inkluderad Workshop, Förändring, Hälsotrender, Psykisk ohälsa, Psykologi, Workshops

Mer information:


Kunskapsområden:
  • gnäll
  • motivation
  • motiverande samtal (MINT)
  • förändring
close

Tack för din förfrågan

Ditt meddelande har skickats. Föreläsaren kommer återkomma till dig så fort som möjligt med svar på dina frågor.