HAR VI RÄTTEN ATT LÅTA ELEVER SITTA NER 70-90% AV SKOLDAGEN?
Forskningen har upptäckt att vårt stillasittande beteende dessvärre har betydligt större negativ påverkan än vi tidigare har trott. När du sitter under längre perioder visar det sig dessutom att träning inte hjälper! Det innebär att vi måste lära oss en ny pedagogik i skolan för att bryta stillasittandet, det är vårt ansvar. Bonusen är att även skolprestationen ökar vid rörelse när den integreras i undervisningen. Få ”hands on” hur skolan, du som pedagog eller elev kan ta vara på den här kunskapen för att bygga in variation och rörelse i ditt klassrum. För både ökad hälsa och inlärning.
Aktiva klassrum är en pedagogik som lärare idag använder allt oftare. Att ibland bryta av stillasittandet och integrera rörelse i undervisningen ger fantastiska resultat.
Här krävs ett pedagogiskt mod och stor fantasi för att våga arbeta med denna typ av pedagogik. Se fördelarna, ta del av konkreta lösningar, ledarskapet i klassrummet och den senaste forskningen på området.
Pedagogiken är lika viktig oavsett elevernas ålder men strategierna ser olika ut. Aktiva klassrum är här för att stanna och betyder inte att eleverna ska klättra på väggarna
DIGITALA STRATEGIER
Utvecklingen går framåt- men vi behöver strategier
Den digitala världen kan ge enorma fördelar men kan samtidigt ställa till med stora problem. Hur påverkas vi av ständigt påslag av digital teknik, sociala medier och kravet på att vara nåbar? Hur kan vi hitta balans och förståelse för hur viktigt det är att reflektera kring dessa frågor?
Vi ser att tekniken och känslan av att alltid vara nåbar tyvärr påverkar oss betydligt mer än vi tidigare trott! Ökat stillasittande, depression, sömnbrist, brist på empati, lägre IQ och stress är faktiskt några direkta konsekvenser av ökat skärmanvändande. Detta ger även negativa effekter på din prestation, kreativitet, koncentration, fokus och inlärning.
Ta del av den senaste forskningen, få konkreta verktyg hur man kan tänka nytt under en delaktig och aktiv utbildning och få konkreta lösningar. Att hitta digitala strategier för skolor är en oerhört viktig del i skolans hälsoarbete och det finns många smarta lösningar.
SÖMNENS BETYDELSE
Idag vet vi att barn och ungdomar sover allt sämre. Mycket tyder på att krav, skärmanvändande och brist på fysisk aktivitet ligger bakom. Vi vet också att sömnbrist tydligt hänger ihop med sämre skolprestationer. Sömnstörningar tycks också vara en viktig pusselbit för att förstå psykisk ohälsa.
Få konkreta lösningar för hur ni kan lägga upp strategier för att öka kunskapen om hur viktig sömnen är.
SÖMN OCH PSYKISK OHÄLSA
Sömnbrist, sociala medier, ökade krav och brist på fysisk aktivitet. Där har vi några av de hörnpelarna som spelar stor roll för hur vi mår. Brister eller störningar inom ett eller flera av dessa områden leder många gånger till en ökad risk för psykisk ohälsa. Hur kan skolan och föräldrar arbeta gemensamt med dessa frågor, hur kan elevhälsan arbeta förebyggande eller är det skolans ansvar?
Få hjälp med hur EHT och skolor kan integrera lösningar som fungerar både på kort och lång sikt
ÖKADE SKOLPRESTATIONER OCH HÄLSA MED PULS I SKOLAN
Pulsträning är det området som har utvecklats mest inom svenska skolan och med fantastiska resultat. Att arbeta med konditionsträning ska vara glädje, elevinflytande och att hela skolan är involverad. Det är några nycklar för att man ska lyckas även på längre sikt.
I Naperville har man arbetat och fått intressanta resultat i många år och sett positiva förändringar på både hälsan och inlärningen.
Nyligen kom även svensk forskning som visar att kortare pulsövningar i klassrummet också leder till effekter på minnet, koncentrationen etc.
Ta del av forskningen, historiken, resultaten och få konkreta tips hur din skola kan komma igång och få hjälp längs vägen. Sömnen blir också betydligt bättre av just pulshöjande aktiviteter, vilket i sin tur också leder till ökade skolprestationer. Det vet vi!
LÄRMILJÖN OCH PEDAGOGIKEN
Ta del av strategier och arbetssätt för att lyckas med undervisningen och kopplingen till de lärmiljöer som finns.
Är skolan nybyggd eller är den äldre, hur kan vi anpassa hälsa, rörelse och pedagogiken till de förutsättningar som finns? Finns det en röd tråd på skolan om den grundläggande tanken kring kopplingen miljö- pedagogik?
Hur kan skolledningen förankra gemensamma värderingar och få alla ombord?
LEDARSKAP, GRUPPROCESSER OCH SVETSA IHOP DITT TEAM PÅ RIKTIGT
Ta del av en inspirationsdag med en stor mix av humor, igenkänning och allvar från skolans värld. Efter den tidigare succén startar vi nu upp igen. Föreläsning varvat med diskussioner och övningar för att stärka gruppen på riktigt!
Perfekt som en nystart, studiedag eller kick off för skolor, pedagoger och skolledning.
Hur gruppen fungerar.
Eller rättare sagt, varför fungerar inte gruppen? Hur är klimatet och relationerna mellan kollegor? Har ni en förlåtande och inspirerande arbetsmiljö? Oftast är svaret tyvärr nej.
Att arbeta med dessa frågor är primärt. Utan ett fungerande team kan ingen utveckling ske!
Vi mixar teambuilding och glädje med grupprocesser, lyssna aktivt, ge- och ta feedback etc.
Respektera varandra
Det handlar inte om att vi alla ska bli bästa kompisar. Men att kunna prata med varandra utan att bygga in dolda budskap är en otroligt viktig pusselbit. Att inte ha dolda agendor, att ni kan lita på varandra och att ni faktiskt får en stimulerande arbetsplats ska vara självklart!
”Jag budskap”, lyssna effektivt och hur feedback fungerar är några verktyg vi arbetar med.
Denna dagen fungerar även ypperligt för företag, organisationer etc